-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50437 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معراج پيامبر(ص) روحاني بود يا جسماني؟
در اين رابطه به طور خلاصه عرض مي كنيم: در دو سوره قرآن، از معراج سخن گفته شده؛ يكي سوره «اسراء» است كه درباره قسمت اول معراج پيامبر يعني از مسجدالحرام تا مسجد اقصي است و قسمت دوم در سوره «والنّجم» است كه راجع به سير آسماني حضرت يعني از مسجدالاقصي در بيت المقدس به اوج آسمان ها و ملكوت عالم سخن گفته است. در قسمت دوم، چهار نظر وجود دارد: 1- فرشته وحي (جبرئيل) با مركب مخصوصي كه آورده بود (براق) آن حضرت را به آسمان ها برد. تمام اين مسافرت به وسيله جسم و روح پيامبر و در حال بيداري رخ داد و خداوند نشانه هايي از عظمت خود را به پيامبر نشان داد. البته مسأله معراج مثل خيلي از مسائل مهم تاريخي، با خرافات و اخبار نادرستي آميخته شده كه در آنها بايد دقت كرد. هدف از اين سفر چنان كه در اولين آيه سوره «اسراء» و آيه 18 سوره «والنجم» بيان شده، مشاهده آثار عظمت خداوند در جهان بالا بوده است، چه اين كه در احاديث صحيحه گفته شده است: وقتي پيامبر مراجعت كردند، بعضي از آن نشانه ها را براي مردم بازگو كردند، مخصوصاً كه در آن روزها علم پيشرفت نكرده و مردم از آسمان ها - جز آنچه به ظاهر مي ديدند - چيزي نمي دانستند. البته از اين مسافرت يك سري دستورهاي عبادي و اخلاقي و اجتماعي براي مسلمانان آوردند كه در احاديث مربوط به اين سفر - كه خيلي مفصل است - ذكر شده است در هر صورت اين يك مسأله منطقي است و دليل هايي در قرآن و روايات صحيحه در آن باره هست و دانشمندان بزرگ شيعه، كتاب هايي در اين باره نوشته اند. هم چنين پاسخ همه اشكالاتي كه در ذهن شما هست، آورده شده و جاي هيچ ترديد و نگراني باقي نمانده است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: فروغ ابديت، جعفر سبحاني. 2- اين كه سير رسول اللَّه از مسجدالاقصي به آسمان ها روحاني بوده. 3- اين كه در همان حالي كه پيامبر در مسجدالاقصي، ايستاده بودند حقايق عالم را به وسيله چشم دل مشاهده فرمودند و جسم و روح حضرت به جايي سفر نكرد كه البته در اين دو نظر اخير بايد روايات معراج را حمل به تشبيه و كنايه كرد زيرا ظاهر آنها سير رسول اللَّه به آسمان ها است. 4- نظر چهارم را مرحوم علامه طباطبايي معتقد است كه ايشان مي فرمايد اصل معراج از مسلمات ديني است اما كيفيت آن را ما نمي دانيم، زيرا احتمالات مختلفي در روايات معراج داده مي شود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.